Yoga & Pilates, Tai Chi & Qi Gong

Yoga

yoga-boothoudingIn yoga gebruik je alle spieren van je lichaam heel bewust en kun je spanningen in je lichaam gaan loslaten. Door yoga ontwikkel je kracht, flexibiliteit en vitaliteit. De lessen op maandagavond en zaterdagochtend zijn voor alle niveau’s, maar zijn ook conditioneel intensief. De les Yin yoga op dinsdagavond is een rustiger vorm, met aan het eind van de les een kwartier meditatie. De lessen op donderdagavond zijn in een rustiger tempo.

Pilates

Pilates-schuinebuikspierenDe oefeningen op de mat versterken de dieper liggende spieren van de romp. Sterke rompspieren zorgen voor een goede houding en een gezonde rug. Ook bij bestaande rugklachten kan Pilates helpen en deze les is geschikt voor mensen met blessures. Vraag wel eerst medisch advies bij klachten.

Tai Chi en Qi Gong

Qi gong betekent vaardig zijn in het werken met  qi. Het is een verzamelnaam voor een reeks aan  gezondheidsoefeningen waarin het energetische aspect ervan op de voorgrond staat.  Het lichaam wordt daarbij als een geheel gezien en  de beweging aangestuurd vanuit het centrum, ook wel Dan Tian genoemd. Door het lichaam te openen kan de energie weer vrij gaan stromen en ga je je weer vitaal en vredig voelen.  De oefeningen worden gewoonlijk staand uitgevoerd en omvatten zowel strekkings- als bewegingsoefeningen.  Ook is er aandacht voor staande meditatie, ook wel Zhuang Zhang genoemd.